Sunday, January 17, 2010

MUHASABAH BERSAMA PERMULAAN PERJUANGAN

Inginkah engkau lihat saudara-saudara kita terpekik, terlolong, di alam neraka? Sanggupkah engkau melihat ibu ayah kita menangis sepanjang masa di dalam kuburan melihat anak-anaknya tidak menjadi ‘manusia’ yang diinginkan Allah? Dan kemudian mereka-mereka itulah akan menarikmu pula ke dalam neraka bersama sebab engkau tidak menjalankan tugasmu sebagai saudara seIslam untuk menegur dan menasihati mereka.

Sebab itu sahabat-sahabat, sudah aku katakan tadi, cahaya Islam semakin suram, api pelitanya yang menerangi alam tidak seperti di zaman-zaman kebesarannya. Para ulama’ dibisukan dengan dunia oleh umara’. Mereka diselubungi oleh ketakutan sepanjang masa untuk menyuarakan yang haq. Agama telah diletakkan di bibir-bibir mereka sahaja. Adik-adik, tugas dakwah ini tugas kita, sebab kita kita telah belajar erti kesusahan Rasulullah SAW dalam menyebarkan agama. Kita telah merasai kemuliaan para sahabat yang mengalirkan air mata pengorbanan hingga dapat membangunkan Islam di seluruh pelosok dunia. Mereka bangun dengan semangat jihad yang dibentuk oeh al-Qur’an dan sunnah Rasulullah saw. Di hati-hati mereka tiada perasaan gentar dan takut selain dari Allah SWT.Mereka faham benar apa yang dimaksudkan di dalam ayat, “Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak perbuat! Amat besar kebencian di sisi Allah kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya” (Surah AL-Saff:2-3).

Sebab itu sahabat-sahabat, dengan nasihat yang lahir dari lubuk hati ini, dengan ikhlas aku menyatakannya kerana ingin melihat cahaya Islam itu semakin gemilang, agar Rasulullah saw mampu tersenyum andainya melihat sinarnya Islam selepas tidak kunjung padam. Moga-moga dengan amal ikhlasmu ini akan dipandang oleh Allah dan diredhaiNya di dunia dan di akhirat sana. Amin. Insya-ALlah.

Firman Allah SWT :

“ Hai orang –orang yang beriman, jika kamu menolong agama Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu ”

Rounded Rectangular Callout: ERATKAN PERSAUDARAAN, HINDARI PERSENGKETAAN ( Muhammad:7 )

No comments:

Post a Comment