Friday, May 20, 2011

IMAM ABU HANIFAH

Ibnu Jauzi rahimahullah menyebut dalam kitab al-Adhkiya bahawa Yahya ibn Ja’far rahimahullah mengatakan dia pernah mendengar Imam Abu Hanifah rahimahullah bercerita seperti berikut:

Suatu hari aku pergi ke sebuah sumber air yang berada di sebuah kampung pedalaman. Apabila sampai sahaja di tempat yang aku tujui itu, seorang Arab Badwi menghampiriku dengan membawa satu bekas air. Aku teringin hendak membeli air tersebut. Orang Arab Badwi itu hanya mahu menjual kepadaku dengan harga 5 dirham. Akhirnya aku pun membeli bekas air tersebut dengan harga 5 dirham.

Setelah menerima air tersebut, aku berkata kepada Arab Badwi itu,

“Wahai tuan, apakah engkau ingin roti?”

“Jika engkau ada roti, berilah kepadaku!” ujarnya..

Maka aku pun memberinya sepotong roti tepung yang sudah disapu minyak. Orang Arab Badwi ini makan roti itu dengan lahapnya. Setelah itu dia kehausan lalu berkata kepadaku,

“Berilah aku seteguk air.”

“Boleh tetapi engkau perlu membayar 5 dirham” jawabku..

Ternyata orang Arab Badwi ini bersetuju dengan tawaranku dan aku memberinya seteguk air minum dengan harga 5 dirham.

“Demikianlah akhirnya aku dapat memiliki semula wang 5 dirhamku dan juga satu bekas air yang airnya hanya berkurang satu teguk sahaja.” Jelas Imam Abu Hanifah rahimahullah..

~Ternyata bidang PERNIAGAAN memerlukan SENI KEMAHIRANyang tersendiri~

No comments:

Post a Comment