Sunday, May 15, 2011

MARUAH BANGSA



Apabila tentera Islam di bawah kepimpinan Panglima al-Muthanna bin al-Harithah al-Syaibani berangkat ke medan perang, mereka telah berhadapan dengan tentera Persia yang berjumlah 12 000 orang. Tentera Persia itu telah dipimpin oleh seorang panglima yang bernama Mehran al-Hamdani di bawah naungan Kisra Buran Dokht.

Pertempuran itu berlangsung di sebuah tempat yang bernama Buwaib di tepi Sungan Furat. Tentera Persia merupkan tentera berani dan terlatih. Malah mereka pernah mengalahkan tentera Romawi dalam siri-siri peperangan mereka.

Apabila melihat keadaan sebegitu, al-Muthanna sebagai ketua harus menunjukkan kepimpinan beliau. Sebagai pemimpin yang unggul, mereka tidak akan berundur bahkan mereka sanggup berkorban asalkan memberi keuntungan yang besr kepada umat Islam.

Lalu di atas kuda yang bernama Syamus, al-Muthanna dengan berani memberikan amaran kepada umat Islam sekaligus satu motivasi yang berbentuk cabaran. Di sinilah terpamernya kepimpinan beliau yang sangat berani sehingga memungkinkan beliau menggantikan tempat Pedang Allah yang terhunus, Khalid al-Walid RA.

Beliau dengan berani melaungkan semangat motivasi kepada tentera Islam yang telah terkena virus ketakutan

"Wahai askar-askarku yang berani!
Jangan aib noda melekat pada dirimu, kerana bererti akan melekat juga pada seluruh bangsa Arab"

Menggunakan elemen bangsa dalam keadaan sebegitu adalah satu skill dan kemahiran yang dibenarkan dalam Islam. Al-Muthanna tidak senang melihat ketakutan yang sudah mula singgah menepuk jiwa-jiwa tentera Islam, mara ke hadapan dengan berani.

Beliau menonjolkan keberanian yang di luar kebiasaan seraya meniupkan semangat. Lalu, semangat yang kendur dan lentur terbakar semula menyebabkan tentera Islam tanpa berasa gusar mara ke hadapan dengan laungan hati yang waja, "Wa Islamah" dan "Wa Muhammadah".

Demi Islam dan demi Muhammad, perjuangan akan diteruskan~

pengajaran:

1. Seorang ketua mesti menunjukkan keberanian dalam semua keadaan. Nabi SAW sendiri pernah mendedahkan diri dalam kancah bahaya dalam perang uhud semata-mata ingin menyelamatkan para sahabat yang tidak menyedari kehadiran musuh..

2. Setiap orang mesti berkeyakinan dengan kemampuan diri sendiri dan jangan bergantung dengan kepimpinan orang lain semata-mata. Disebabkan itulah sesebuah organisasi mesti melatih seramai mungkin pimpinan yang mampu memimpin..


No comments:

Post a Comment